یک جوری میخوام از شر این خط موبایل راحت شم انگار که هرلحظه داره گازم میگیره ! اینترنتش درست جواب نمیده اونم توی زمانی که بیشتر از همیشه به اینترنت نیاز دارم . یک خط اعتباری درب و داغونه که باید خیلی زودتر عوضش میکردم و نمیدونم چرا نکردم . حالا موضوع اینه که وقتی میخوای بری یک خط درست با قرارداد بخری اینقدر آپشن میگذارن جلوی پات که گیج و کلافه میشی مثل من که بعد از دو سه هفته هنوزم نمیدونم باید چیکار کنم . داستان اینه که بهت میگن بیا یک گوشی بخر و ما بهت یک خط با قرارداد یک ساله میدیم یا حتی دوساله . این پیشنهاد وقتی توی گوشی ای داری که مال پنج ساله پیشه و نه یک عکس درست و حسابی میتونه بگیره و نه یک حافظه ی درست داره و نه باتریش درست کار میکنه پیشنهاد وسوسه انگیزی میشه . خب الان سوال اینه که تو که گوشیت و خط ات دو تایی با هم داغون ان ،  اینا هم که میگن بیا هرگوشی ای دلت میخواد بردار ما یک خط درست هم روش بهت میدیم ، الان مشکلت چیه ؟! 

مشکل اول اینه که الان توی همین موضوع تبدیل شدم به یک طرفدار محیط زیست . اگه من قرار باشه هرپنج سال یک گوشی بخرم تا آخر عمرم فقط کلی زباله از جنس گوشی تولید کردم ! حالا مهم نیست که با سیستم موجود در این کشور روزانه چقد بسته بندی پلاستیکی گوجه فرنگی و فلفل دلمه و نون و فلان و فلان رو میریزیم دور . تو همین کشورهایی که اینقد دغدغه های زیست محیطی دارن با اختلاف زیادی از بقیه کشورها هم زباله تولید میکنن . من هنوز نفهمیدم چرا چهار تا دونه گوجه یا خیار یا کدو رو برمیدارن بسته بندی میکنن تو ده تا مقوا و پلاستیک ! یعنی این حس تمیزی و سلامت میده ؟! 

مشکل بعدی اینه که احساس میکنم داره ازم سو استفاده میشه . بیس نابغه ی استیوجابز و اپل برام رفته زیرسوال چرا که وقتی من این گوشی رو خریدم انتظار داشتم دست کم ده سال درست و حسابی کار کنه . اولین گوشی من نوکیای .. یادم نمیاد شاید یک ۶۰ توی مدلش داشت ! ولی مهم نیست . مهم اینه که هنوزم داره کار میکنه ! ( البته کسی حاضر نیست ازش استفاده کنه! ) . حالا آیا اپل نباید بیشتر از اینا کار کنه ؟! میدونید اصلا از اینکه گوشیم الان به این روز افتاده ناراحتم . مثلا باتری اش سی درصده و مامانم زنگ میزنه . تلفن و برمیدارم و میگم : سلام .. صدای مامانم هنوز نیومده گوشی قطع میشه . فکر میکنم اینترنت مشکل داره . چک میکنم میبینم اصلا  گوشی خاموش شده ! چند روز پیش فکر میکردم باتری شو عوض کنم . بعد فکر کردم کاش میشد دوربین این گوشیها رو هم بعد از یک مدت مثل باتری شون عوض کرد . مثلا گوشیتو ببری مغازه طرف یک خودکار بزنه توی دوربین و دوربینه از اون طرف بیفته بیرون ، بعد دوربین جدید رو بزنه جاش و یک فشار بده و تققق ! دوربین جدید جا بیفته و تمام . واقعا چرا به همچین آپشنی فکر نمیکنن ؟! 

اما با همه ی این تفاسیر امروز پاشدیم رفتیم گوشی ها رو ببینیم . باید بگم گوشی های جدید هیچ چیز خاصی هم ندارن . قشنگی اپل به همون طراحی ظریف با اون دکمه دایره ای وسطش بود . بعد از این همه سال هنوز قشنگترین رنگش همین رزگلده که گوشی خودمم همین رنگه . تازه گوشی من سری هفتِ و این سری های جدید سیزده ! شما عدد مقدس هفت رو بگذار یک طرف و اون طرف عدد سیزده !! 

 آخر سر بعد از کلی گشتن و دست مالی کردن گوشی ها ! رفتم ته ته قلبم و دیدم دلم با هیچ کدومشون نیست . یعنی همه ی اون بحث ها رو هم بگذارم کنار واقعا هیچ دلم نمیخواست هیچ کدومشون رو داشته باشم و همین گوشی خودم رو بیشتر از اون ها دوست داشتم . توی راه فکر میکردم که گویا من از بی نیازی به ثروت رسیدم ! چون هیچ وقت فکر نمیکردم برم توی نمایندگی اپل و درحالیکه چندان دغدغه ی پولش رو هم ندارم اما دلم نخواد که هیچ چیزی بخرم ! 

خلاصه برگشتم و یک خط آبرومند سفارش دادم و هفت مقدس رو در آغوش گرفتم و ازاینکه مرتکب چنین خیانت احمقانه ای نشدم به خودم افتخار کردم . هفت مقدس با همه ی کاستی هاش برام دوست داشتنیه اینقدر که دلم نمیخواد با هیچی عوضش کنم . 


نظرات 13 + ارسال نظر
زری.. 4 تیر 1401 ساعت 02:47

مرسی رعنا جان و لیمو جان،
ممنون برام فرستادی، امتحانش کنم نتیجه را میگم:)

رعنا 3 تیر 1401 ساعت 12:57

لیمو جان
در جواب زری عزیز می نویسم. امیدوارم ببینه.
نیازی نیست فایل های واتس اپ رو دونه دونه منتقل کنی. میتونی بک اپ بگیری و روی گوشی جدید بک اپ رو برگردونی.
من فارسی سرچ کردم این صفحه به نظرم خوب توضیح داده.

https://mobilekomak.com/howto/%D8%A8%DA%A9%D8%A7%D9%BE-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3-%D8%A7%D9%BE/

مرسی رعنا جانم از لطفت
من براش میفرستم اینو بازم ممنون عزیزم

shirin 31 خرداد 1401 ساعت 18:54

یعنی من اگه پولشو داشتم همین الان میرفتم یه گوشی نو میخریدم و این وابستگی را قطع میکردم.
اصن بی نیازی اون روش وابستگیه!


ازین زاویه که نگاه میکنم لازمه همین الان برم عوضش کنم
مرسی از این دیدگاه جدیدی که بهم دادی

زری.. 31 خرداد 1401 ساعت 12:15 http://maneveshteh.blog.ir

عه من هم گوشی قبلی ام هفت هست و شب عیدی یه دوازده سفارش دادم که البته از روز سیزده فروردین افتتاحش کردم :) البته هنوز واتساپم روی همین قدیمی هست آخه مدارک کاری را گفتم واتساپ کردند و برای اونها کماکان واتساپ را رو گوشی قدیمی دارم البته اون هم حافظه اش خیلی خوب بود 250 گیگ بود که الان پر شده! یعنی حقیقتش یکی از دلایلش که گوشی جدید خریدم همین بود و دیگه اینکه اون سوکیت شارژش بدقلق شده باید تو یه حالت خاصی بذارم شارژ بگیره.لیمو جان من 12 معمولی گرفتم یعنی پرو نیست اما واقعا خیلی کیفیت صفحه اش و دوربینش متفاوته! اصلا متنی که تو این دوازده میخونم خیلی با کیفیت تره هرچند که هیچکدوم موبایل ها گلس نداره میخوام بگم فکر نکنی مثلا اون قدیمی گلسش کدر شده باشه.
ببین یه سوال، وقتی میزنم ترنسفر اطلاعات از اون اپل به این جدیده، کلی منتقل میکنه و دست آخرش میگه نشد! بنظرت اگر عکسها را خالی کنم و حافظه اش را خالی کنم اینطوری میشه اطلاعات واتساپ را منتقل کرد؟

زری جانم گوشی جدید مبارکت باشه و ایشالا که خاطره های خوبی رو باهاش ثبت کنی و کلی اتفاقای خوب باهاش برات بیفته بعد خب هزار یورو پول بدی باید یه چیز متفاوتی بگیری دیگه
زری جان سوالت خیلی تخصصیه در حد سوادم نیست ولی اول همه ی اطلاعات واتس اپ رو ذخیره کن رو گوشی بعد بفرست . اگه نشد جدا جدا بفرست مثلا اول فایلا بعد عکسا و اینا . قاعدتا که نباید خالیش کنی چون باید جا داشته باشه . همینطوری باهاش ور برو ببین چی میشه

رعنا 30 خرداد 1401 ساعت 18:45

نمیدونم چرا پیامم نصفه اومد
صفحه ش شکست ولی بردم نمایندگی صفحه شو عوض کرد درست شد... بعد دیدم همه کارمو که انجام میده، چند تا برنامه هم هستند که تنظیم دوباره شون دردسره مثل اپ بانک... دیگه همینو دارم فعلا

چقد کار خوبی کردی رعنا جان
من یکی از مشکلاتم با خط همین بود که همه جا شماره مو داده بودم و مصیبتی داشتم برای عوض کردنش . برای گوشی هم یکی از مشکلاتم اینه که با این گوشی همه چی رو سیو دارم همه اپ و اینا و واقعا حوصله ندارم دوباره همه رو وارد کنم اصلا بخاطر همین موضوعم شده باید گوشی ها رو یه جوری بسازن کلا تا آخر عمرت استفاده کنی

رعنا 30 خرداد 1401 ساعت 14:15

منم گوشیمو چهار ساله دارم و طفلکی هیچ مشکلی نداره، تمیز و سالم. فقط حافظه ش کمه و دوربینش هم خیلی خوب نیست. چند ماه پیش از دستم افتاد و صفحه ش شکست. ته دلم دوست داشتم درست نشه که با وجدان راحت یه گوشی دیگه بخرم

خراب نشد یعنی ؟ گوشی خوبیه پس قدرشو بدون
مشکل همیشه همین دوربین و حافظه است اگه یه جوری میتونستن اینا رو هم عوض کنن خیلی خوب بود

لیمو 30 خرداد 1401 ساعت 06:47 https://lemonn.blogsky.com

اتفاقا لیموجان چند روز پیش داشتیم راجع به همین موضوع با همکارا صحبت میکردیم. یه طوری تکنولوژی داره به صورت صعودی میره بالا که خودمون هم خبر نداریم. تا همین چند سال پیش گوشی های با دو گیگ حافظه جزو برترین ها بودن و میگفتن برو اگر تونستی پرش کن حالا گوشی های یک ترابایت هم کممونه!
ممنون که به فکر محیط زیست و عدم مصرف گرایی هستی اونم توی این دنیایی که برای هیچکی مهم نیست

آره عزیزم همینطوریه که میگی . سرعت پیشرفت تکنولوژی بالاتر از تصور ماست
فدای تو بشم عزیزم حالا من خیلی ادعا ندارم که همه ی رفتارام در راستای حفظ محیط زیسته .. مخصوصا که میگم اینجا چه بخوای چه نخوای خیلی زباله تولید میکنی

Parisa 29 خرداد 1401 ساعت 18:07

عزیزم تو که تا اونجا رفتی حداقل باتریشو عوض میکردی که اینجوری رو اعصاب نره

ای بابا پریسا جان مشکل فقط باتریش نیست که ، حافظه اش کلا پره و دوربینش افتضاحه کلا پکیجی از مشکلاته
ولی خب خط خریدم بلاخره

سما 29 خرداد 1401 ساعت 10:06

منم درست مثل شما تا وقتی گوشیم واقعا داغون نشه عوض نمیکنم.این یجور بیماریه به نظرم که وقتی گوشیت هنوز قابل استفاده هست عوضش کنی.هرکدوم از گوشی هام هم حداقل5سال استفاده کردم
جدیدا یه ایفون13 گرفتم اونم صرفا بخاطر کیفیت دوربینش که با اختلاف از بقیه گوشی ها بالاتره.منم که عاشق عکس گرفتن.ولی مشکل باتری اپل واقعا مسخره هست.گوشی سامسونگ معمولی من گاها تا سه روز هم شارژ نگه میداشت.ولی این با اینکه نوعه هرروز باید شارژ بشه.

سما جان کلا از مدل ده به بعد دوربینش واقعا با قبلش فرق داره . مال من که اصلا کلا تاریکه نمیدونم چرا تموم عکسام اصلا نور نداره . بعد اره واقعا نمیدونم چرا باتری هاشون اینطوریه بعد من فکر میکردم سیزده این مشکل و نداشته باشه ولی انگار داره :/ مال من که خیلی هم ضعیف شده درحالیکه هیچ استفاده ی خاصی ام نمیکنم روزی یک بار باید به شارژ بزنم
ایشالا چرخ این گوشی جدید کلی سال برات بچرخه

نسیم 29 خرداد 1401 ساعت 06:37

نسیمِ عزیزم

مهری 29 خرداد 1401 ساعت 06:31

سلام
من دوستی دارم که از زمانی که اپل شروع کرد به سرعت بخشیدن به بیرون دادن گوشی های جدید گوشیش رو با قیمت مناسب میفروشه یه پولی میذاره روش و با خوشحالی تمام صاحب گوشی جدید میشه
نقطه مقابلش من هستم که مثل شما به گوشی سونم وفادارانه پایبندم و اصلا نمیتونم قبول کنم گوشی جدید بخرم چون منم نسبت به محیط زیست فکر کنم دغدغه مندم ولی فکر میکنم بدجور به شعور مصرف کننده توهین میشه که تند تند سری جدید میده بیرون این همه زباله این همه مصرف گرایی حالا به همه ی اینا سواستفاده از نیروی کار تو کشورهای فقیر که دل ادم رو به درد میاره
اخیش خداروشکر که بالاخره یه نفر هم مثل من فکر کرد
به افتخار گوشی هامون که فعلا قرار نیست جایی برن

سلام عزیزم
حالا من وقتی از یه لباسی هم خوشم میاد اینقد تنم میکنم که دیگه صدای همه بلند میشه اینایی که دم به ساعت گوشیشونو عوض میکنن که منم درک نمیکنم واقعا
دقیقا توی صنعت لباس هم همینه . لباسهای با قیمت مناسب توی برندای زارا و اچ اند ام همشون بخاطر سواستفاده از نیروهای کار ارزون تو کشورای فقیره یک طوری ام فصل به فصل مد عوض میشه که با هر سرعتی بخری هم بهش نمیرسی !
به افتخار گوشی هامون

مامان فرشته ها 29 خرداد 1401 ساعت 03:05

درد مشترک ایفون من حالا 5sهست پنج ساله دستمه منم مشکلم با گرفتن عکس و تماس تصویری هست که خاموش میشه و اینکه گوشی نو هم مجبور شدم گرفتم چون وسط مسافرت خاموش میشد و‌مشکل ساز یه سامسونگ گرفتم ایفونم واسه واتساپ اداره استفاده اش میکنم اطرافیان هم کلی می خندن ولی مهم نیست خوب دوستش دارم

وای من عاشق اون مدل 5s بودم یعنی همون موقع میخواستم برم این مدل و بخرم واقعا خاص ترین گوشی اپل همین مدلش بود شما واقعا حق دارین که نتونین عوضش کنین اصلا مهم نیست اطرافیان منم دارن مسخره ام میکنن و میگن یعنی تو نمیتونی یه گوشی جدید بخری که ما تصویرتو‌ درست ببینیم حداقل ؟! منم گفتم نه !

ربولی حسن کور 28 خرداد 1401 ساعت 20:31 http://Rezasr2.blogsky.com

سلام
من که گوشی های قبلی را هم نگه داشتم و زباله ای تولید نکردم!

سلام
بلاخره با خریدن گوشی جدید قدیمی ها زباله ی بالقوه میشن حتی اگه دور ننداخته نشن

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد